「蒲鉾の世界を五感で探ろう」

1月11日、食の探偵団の「蒲鉾の世界を五感で探ろう」、多くの方のご参加をいただき、無事終了しました。蒲鉾の食べ比べ、調理法を変えての魚の食べ比べ、そして3種の蒲鉾料理の試食。

平安時代からの歴史ある伝統的加工食品として、また、魚に恵まれた日本だからこそのさまざまな技術や知恵によって手軽に食べられる「スローフード」として(食べるのはファーストでもそこまでの手のかけかたは超スローなのはご参加いただいた方々にはご理解いただけたと思います)、もっと見直していくべきではないかと感じての今回の企画でした。

経験をつんだ職人さんだからこそ作れる味、だせる食感もある蒲鉾。でもそれを食べる人がいなくなれば職人さんもいなくなってしまいます。魚が棲める環境が破壊されれば、魚のおいしさもその加工品である蒲鉾も味わえなくなってしまいます。私たち日本人が、日本の伝統食をまずは感じ、知り、食べていくことが大切。食文化を継承し、これからもおいしく楽しく食べ続けていくために今するべきことを考えていきたいとも思います。

 

先入観をとりはらってまずは五感で感じること、それを言葉で表現すること、それを基本に、たとえば今回のように特定の食材にスポットをあてた講座他、さまざまな方向から日々の食への新しい視点を、私たち自身も楽しみながら提供していきたいと思います。

 

またご一緒しましょう!

 



 

コメントをお書きください

コメント: 4
  • #1

    Brooke Sinha (金曜日, 03 2月 2017 07:52)


    This blog was... how do I say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Thank you!

  • #2

    Palmira Godwin (金曜日, 03 2月 2017 17:49)


    Hello, i think that i saw you visited my weblog thus i came to �return the favor�.I'm attempting to find things to enhance my site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

  • #3

    Carry Tubb (金曜日, 03 2月 2017 19:22)


    When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get four e-mails with the same comment. Is there any way you can remove people from that service? Thank you!

  • #4

    Hiram Gorgone (金曜日, 03 2月 2017 19:33)


    Nice blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A design like yours with a few simple tweeks would really make my blog shine. Please let me know where you got your theme. Thanks a lot